Dlaczego konserwacja podwozia ma znaczenie?

Dlaczego konserwacja podwozia ma znaczenie?

Czy wiesz, że najczęstszą przyczyną wizyt u mechaników samochodowych oraz powodem do reklamacji pojazdów jest uszkodzone podwozie? Ale co stanowi najczęstszą ich przyczynę...? I wreszcie jak im zapobiegać oraz radzić sobie z ewentualnymi usterkami? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Najczęstsze przyczyny uszkodzeń podwozia

Podwozie stanowi bardzo złożony element każdego pojazdu, a o jego uszkodzenie naprawdę nietrudno. Najczęstsze przyczyny najbardziej popularnych występujących wad są wielorakie – należą do nich zarówno wyboje na krawężnikach, jak i szczególnie wysokie przebiegi, a także, ostatecznie, wymóg montażu lekkich komponentów nawet w obszarze osi, w czasie produkcji pojazdów – nie tylko osobowych czy ciężarowych, ale także pojazdów przeznaczonych do pracy na roli, takich tak, przykładowo, Zetor Proxima. Niemniej to właśnie nieostrożne obchodzenie się z pojazdem, uderzenia w krawężniki lub brak konserwacji szybko dają o sobie znać. Do tego dochodzi brak odpowiedniego zabezpieczenia i regularnych kontroli.

Konserwacja i nie tylko

Nie istnieje pojazd, który nie wymagałby konserwacji oraz regularnych kontroli podwozia, niezależnie od tego, czy mowa o samochodach osobowych, motocyklach, czy na tapet wjeżdża chociażby quad dla dzieci. W przypadku wielu części samochodowych i materiałów eksploatacyjnych regularne przeglądy i renowacje są niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa na drodze – zarówno wśród kierowców, pasażerów, jak i przechodniów oraz wszystkich uczestników ruchu drogowego. W grę wchodzi także rozważna jazda – unikanie dziur, wybojów i krawężników, a także rozważna jazda po bezpiecznych nawierzchniach, do tego pozbawiona poślizgów.

A co w razie usterki...?

Nowoczesna, wysoce rozwinięta elektronika pojazdu - na przykład odpowiednie czujniki i oprogramowanie - jest w stanie wykrywać zużycie części eksploatacyjnych podwozia, umożliwiając w ten sposób rozpoznanie problemu i odpowiednią reakcję, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. W grę wchodzą specjaliści zajmujący się naprawą uszkodzonych części bądź wymianą zużytych. Po niej nastąpić powinna konserwacja podwozia (Bydgoszcz to przykład miasta, w którym z łatwością znajdziesz renomowanego profesjonalistę). Pamiętajmy o tym, by była ona cykliczna – w trakcie każdej kontroli pojazdów zbadane i zabezpieczone powinno zostać nie tylko podwozie, ale także elementy pośrednio odpowiadające za jego sprawność, w tym amortyzatory. To one mają za zadanie łagodzić wstrząsy, a więc niwelować część przyczyn usterek. Koło? Się zamyka.