Dlaczego za drogie usługi i produkty warto płacić kartą?
Robiąc zakupy w sieci, nie możemy płacić gotówką. Jednak co w przypadku, gdy zakupu dokonujemy lokalnie, i wcale nie są to drobne drobne wydatki ani tanie usługi? W takim wypadku najczęściej nie zastanawiamy się nad wyborem metody płatności; ot, decydujemy się na tę, która jest dla nas wygodniejsza, na przykład gdy gotówka mocno obciąża nasz portfel. Jednak okazuje się, że płatności kartą mogą nieść ze sobą wiele korzyści. Głównie tych, które dotyczą naszego... bezpieczeństwa.
Kiedy płatność kartą stanowi gwarancję?
W momencie, kiedy decydujemy się na wydanie poważniejszej sumy, a nie do końca mamy zaufanie do sprzedawcy, płatność kartą jest zdecydowanie bardziej rozsądnym rozwiązaniem. Szczególnie wtedy, gdy kupujemy produkt używany, na przykład samochód czy sprzęt rolniczy typu Zetor Proxima. W razie podjęcia współpracy z nieuczciwym sprzedawcą, nasz bank może pomóc nam odzyskać nasze pieniądze. Dzieje się tak również w przypadku zakupów przez Internet, na przykład gdy towar, który otrzymaliśmy, okazał się niezgodny z opisem. Portale odpowiadające za wykonanie przelewu mogą za uprzednim okazaniem dowodu zlecić bankowi cofnąć dokonaną wpłatę, by poszkodowany klient mógł odzyskać swoje środki. Jak dokładnie to działa?
Obciążenie zwrotne – warto wiedzieć
Takie wycofanie dokonanej transakcji bankowej określane jest „obciążeniem zwrotnym”. Stanowi ono zabezpieczenie nie tylko w przypadku zakupu drogich produktów, ale i usług takich jak chociażby konserwacja podwozia. Bydgoszcz, Warszawa, Gliwice – nie ma znaczenia, w jakiej miejscowości dokonujesz transakcji, liczy się polityka Twojego banku oraz to, w jaki sposób udowodnisz dokonanie przestępstwa. Niemniej wnoszenie o obciążenie zwrotne nie zawsze jest konieczne. Gdy sprzedawca prowadzi firmę bądź sprzedaje towar wadliwy, ale na gwarancji, możesz skorzystać z przysługujących Ci gwarancji.
Pierwszy krok: reklamacja
Jeśli dokonaliśmy zakupu w sklepie, a za zakup otrzymaliśmy dowód w postaci paragonu, przysłyguje nam możliwość zwrotu towaru lub jego reklamacja. W przypadku, gdy kupowaliśmy sprzęt używany, na przykład quad dla dzieci, nie od pośrednika ani dystrybutora, ale od osoby prywatnej, być może jesteśmy w stanie zgłosić reklamację producentowi. Dopiero gdy na tym etapie spotkamy się z odmową lub sprzedawca zignoruje nasze wiadomości – warto udać się do banku i podjąć kroki w celu otrzymania pełnego zwrotu. Udowodnić oszustwo możemy z pomocą dokumentacji rozmowy prowadzonej online, udowadniającej przeprowadzone ze sprzedawcą rozmowy (bądź billing telefoniczny), okazując także zdjęcia wadliwego towaru (w przypadku towaru o małym gabarycie warto filmować otwieranie przesyłki), a także pokazując rachunek. Niemniej przy płatności gotówkowej wnoszenie o obciążenie zwrotne byłoby niemożliwe.